Hur kan hampa användas till positiv miljöpåverkan?

i Miljö & Ekologi

Fördelen med hampa är dess mångsidighet det går att tillverka tiotusentals olika produkter. Allt ifrån bränsle, kläder, taveldukar, betong och medicin. Att växten dessutom återställer balans i jorden den odlas i (länk), rengör atmosfären och har förmågan att rensa upp radioaktivitet. Gör det till en av jordens viktigaste ekologiska resurser – som åter igen har chans att bli en av mänsklighetens största industrier.

Få växter har en sådan stark relation till människan som hampa. Fram tills 1900-talet var det en av de vanligaste komponenterna i läkemedel, medan majoriteten av alla textiler och tyger tillverkades av det. Stora delar av mänskligheten använde dess frön som föda. Det var även med hjälp av segel tillverkade av hampa som världshav korsades. Hampa brukade växa vilt runt om i hela världen, faktum är att den kan växa mer eller mindre i alla klimat och alla typer av jordar. Det är ett av fåglarnas favoritfrö  – då det är näringsrikt likt få saker i naturen.

1) Odling av hampa förhindrar skogsskövling

Skogsskövling är ett allt större problem runt hela jorden. Det beräknas skövlas en yta på 48 fotbollsfält varje minut. Om det inte sker drastiska förändringar så kommer det inte finnas några regnskogar kvar om 100 år.

Men det finns hopp!
Hampa kan enkelt byta ut träd som en källa för trä och papper. En hektar hampa kan producera lika mycket papper årligen som fyra hektar med träd. Medan träd tar tid att mogna, så kan hampa odlas och reproduceras under några månaders tid. Papper tillverkat från hampa är dessutom mer hållbart än papper producerat från träd.
Med andra ord att förflytta produktionen till hampa kan rädda träden och slutligen hela vår planet.

2) Industrihampa konserverar vatten.

Det krävs mer än 20 000 liter vatten för att producera ett kilo bomull. Faktum är att bomull är en av de mest vattenrkävande grödorna som snabbt torkar ut våra färskvatten källor.
Hampa och andra sida kräver minimalt med bevattning jämfört med bomull. En brittisk studie som jämförde bomulls-produkton med hampa produktion fann att hampa krävde 2 400 – 3 400 liter för att producera 1 kg bomull. Eftersom hampa är lämpat för fiber produktion, så är det här en hållbar lösning.

3) Hampa växer i nästan alla klimat

Hampa är en otroligt hållbar planta, medan hampa frodas i milt klimat med fuktig atmosfär – så kan den överleva nästan överallt. Från Kina till Colombia, hampa kan odlas i en brett spektrum av klimat typer. Vilket innebär att hampa har potentialen att vara en lokal källa för: mat, inkomst och mycket mer. Hampa odling skulle kunna förändra människors liv för det bättre. Hampa kan dessutom leda till mer hållbar odling, vilket i sin tur stärker lokala ekonomier samtidigt som den här en positivt inverkan på klimatet.